معرفی PFSense (چیست ؟)

توجه: برای دیدن لیست آموزش های مربوط به pfsense اینجا را کیلیک کنید.

فایروال PFSense در واقع یک محیط گرافیکی تعبیه شده بر روی ماژول فیلترینگ Packet filter  می باشد که توسط تیم توسعه دهنده پروژه OpenBSD برای این سیستم عامل طراحی شده است . این ماژول بعد ها بدلیل وجود قابلیت های ارزشمند و همچنین مجوز استفاده آزاد به سیستم عامل های دیگر تحت BSD از جمله FreeBSD آورده شد و بعد از این اتفاق پروژه های مشتق شده از FreeBSD شروع به استفاده از این ماژول به عنوان ماژول اصلی فایروال کردند.

pfsense_logo

در ابتدا پروژه Monowall که از مشتقات FreeBSD است شروع به توسعه یک فایروال با کد پایه FreeBSD  و ماژول فایروال قدیمی این سیستم عامل به نام IPFW کرد . این پروژه بدلیل پایداری کدهایش بسیار مورد توجه قرار گرفت ولی ماژول سنتی IPFW به پختگی کامل نرسیده بود و پاسخگوی نیازهای روز افزون کاربران نبود . و از طرفی تقاضای روز افزون کاربران برای اضافه شدن امکانات و قابلیت های بیشتر باعث شد که یک تیم توسعه دهنده در سال ۲۰۰۴ پروژه جدیدی به نام PFSense  را که بر پایه کد های فوق العاده پایدار Monowall  و همچنین ماژول PF بود را شروع کند.

pfsense_login

لطفا توجه داشته باشید که این فایروال با لایسنس BSD که به اصطلاحی دوستار بیزینس است و این نوع لایسنس از جهاتی مثبت و از جهاتی منفی است.

شما با استفاده از این فایروال در واقع یا لایسنس BSD موافقت می کنید , این لایسنس میگوید که شما میتوانید کد مربوط به پروژه BSD استفاده کنید در صورتی که این کد را تغییر دهیذ نیازی به انتشار مجدد آن نیست و میتوانید آن را برای خود نگهدارید. از این رو به این نوع لایسنس دوستار بیزینس می گویند.

در ادامه این سری از پست ها به آموزش قسمت فایروال و همچنین VPN دز PFSense می پردازیم. شما با دنیال کردن این سری از آموزش های میتوانید شبکه شرکت خود را با این فایروال ایمن کنید.

با ما در ادامه این سری همراه باشید.

برای دیدن فیلم آموزشی نصب PFSense به اینجا مراجعه کنید.

5 دیدگاه در n “معرفی PFSense (چیست ؟)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *