ضرورت استفاده از مانیتورینگ

فرض کنید که مدیر شبکه یا سیستم یک شرکت بزرگ هستید با تعداد بسیار زیادی سرور و تجهیزات شبکه که باید آنها را نگهداری کنید و از صحت عملکرد آنها اطمینان حاصل کنید .
آخرین روز هقته هست و همه چیز دارد خوب کار میکند . آخر وقت اداری میشود و شما با دیدن وضعیت خوبی که هست با خیال راحت وسایلتون رو جمع میکنید و به خانه میروید.
از قضا همان شب هم به یک مهمانی دعوت شده اید که حضور در آن برای شما خیلی حیاتی میباشد .
بعد از ترک محل کار به خانه میرسید و آماده میشوید که به آن مهمانی مهم بروید .
همه چیز دارد خوب پیش میرود و شما به مهمانی میروید و دارید از آن مهمانی لذت میبرید. آخر شب است و میخواهید با دوستانتان در مهمانی با آرامش شام سرو کنید که ناگهان آن اتفاقی را که فکرش را نمی کردید اتفاق بیفتد , اتفاق می افتد و به مانند یک بلای آسمانی شب آرام شما را بر هم میزند .

از محل کار با شما تماس میگیرند و میگویند یکی از سرورهایی که یک سایت مهم شرکت روی آن قرار داشته است بیشتر از ۱ ساعت است که از کار افتاده و شما باید این مشکل را در سریع ترین زمان ممکن حل کنید.

در اینجاست که شما در دوراهی قرار میگیرید که باید از قبل راه درست را مشحص میکردید. این دوراهی دقیقا همان مورد نصب بودن سیستم مانیتورینگ (Mnitoring System) است.

در حال حاضر که شما سیستم مانیتورینگ ندارید اتفاقات زیادی افتاده و از آن زمان ریادی گذشته است ولی شما به موقع باخبر نشده اید این خود باعث تبعات زیادی برای شما خواهد بود مثلا بدست نیامدن SLA ها و ناراضی بودن مدیریت و مشتریان شما.

اما روی دیگر سکه این است که شما از قبل یک سیستم مانیتورینگ پرقدرت نصب کرده اید و به محض اینکه اتفاقی افتاد از طریق پیامک یا ایمیل یا هر وسیله ای که به آن اعلام کرده اید شما را قبل از اینکه کسی متوجه شود , باخبر کند و حتی در مواقع اضطراری یکسری عملیات خاص بصورت خودکار جهت بازیابی سیستم روی سرورها یا شبکه شما انجام دهد.

حال بر میگردیم به کمی عقب تر زمانی که شما در مهمانی در حال خوش گذرانی هستید . اگر طبق دوراهی تعریف شده شما در وضعیت اول باشید تمام لذت بردن شما از آن شب از بین میرود و باید پاسخگوی مدیرن بالا دستی و شاید شامل جریمه بخاطر دیرکرد در رفع مشکل شوید و اگر در وضعیت دوم باشید شب شما خراب نمی شود و میتوانید در کمترین زمان ممکن و قبل از متوجه شدن شخص دیگر آن مشکل را برطرف کنید و حتی ترفیع هم بگیرید.

بسته نرم افزاری که میتواند این کار را برای شما انجام دهد زبیکس (zabbix) است . که در آینده شروع به آموزش آن میکنم.

2 دیدگاه در n “ضرورت استفاده از مانیتورینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *