سیستم مانیتورینگ چیست؟

اجازه بدید با یک شرح کوتاه شروع کنیم تا درک بهتری از سیستم های مانیتورینگ داشته باشید.

فرض می کنیم که ما یک مدیر سیستم در یک شرکت هستیم و یک شبکه با کلی سرور و تجهیزات مختلف مثل سوییچ و روتر و … دست ما هستش که باید از اونها نگهداری کنیم .

در صورتی که تعداد این تجهیزات کم و در سطح ۱۰ تا ۲۰ دستگاه باشه کار نگهداری و بررسی روزانه و گرفتن آمار صحت کارکرد آنها خیلی ساده است و از پس هر کسی که مقداری تجربه داشته باشه بر میاد اما اگه تعداد این تجهیزات بیشتر از ۲۰ دستگاه بود چه ؟؟ه نظر خود شما میشه ۵۰ تا دستگاه روی یک شبکه رو راحت تخت نظر گرفت ؟ یا اینکه میشه آمار سطح و صحت کارکردشون یا performance آنها را با یک نگاه و در کمترین زمان ممکن بدست آورد؟؟ و اگر تعداد دستگاه ها و تجهیزات موجود در شبکه ما بیشتر بود چطور ؟؟

در واقع اینجاست که نیاز به یک سری نرم افزار میشه که بتونه همه این کارها مثل بررسی صحت کار کرد و آمارها و خیلی از موارد دیگه و حتی SLA را درباره شبکه, تجهیزاتی که روی شبکه داریم و حتی کارکرد شبکه را محاسبه کنه و در کمترین زمان ممکن در اختیار مدیران شبکه بزاره .

به این نرم افزار یا بهتر بگم بسته های نرم افزاری که در کنار هم کارهای گفته شده را انجام میدن سیستم های مانیتورینگ شبکه میگن.

سیستم های مانیتورینگ زیادی اهم از Open Source و تجاری وجود دارن که اگه بخواهیم خیلی کلی بررسیشون کنیم به دو دسته کلی تقسیم میشن

۱- نرم افزارهایی که بتونن بعد از اینکه اتفاقی افتاد یک عکس العمل انجام بدن

۲- نرم افزارهایی که صرفا به مانیتورکردن می پردازن و عکس العمل نشون نمیدن

ما در این وبلاگ می خواهیم به آموزش یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای Open Source که در دسته بندی اول جای میگیره بپردازیم.

که در پست های آتی بیشتر با آن آشنا میشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *