Docker Network

در این مطلب میخواهیم درباره شبکه هایی که میشود در docker از آنها جهت کارهای مختلفی که میخواهیم انجام دهیم استفاده کنیم توضیح مختصری بدهیم.

در ابتدا این توضیح خوب است که بدانید در داگر به شبکه های driver میگویند و در این مطلب سعی شده توضیح کوتاه و مختصری درباره هر کدام از این driver ها داده ش.د.

در docker ما ۴ نوع مختلف شبکه داریم که  به ترتیب زیر هستند.

۱- host

این نوع شبکه در سیستم های مبتی بر docker بصورت پیش فرض مورد استفاده قرار میگیرد و اگر شما هیچگونه تنظیمات خاصی جهت شبکه در داکر انجام ندهید خود داکر بصورت اتوماتیک از این نوع شبکه برای دادن IP و شناسایی container ها از آن استفاده میکند.

نکته: شبکه های نوع host فقط بر روی یک ماشین مادر داکر قابلیت اجرا شدن دارند.

۲- bridge

این نوع شبکه در داکر زمانی بدرد ما می خورد که نیاز داشته باشیم چند subnet مختلف دز داخل container های مورد استفاده داشته باشیم. برای مثال شما نیاز دازید دو دسته container داشته باشید که یکی با آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۰/۲۴ باشند و دسته دیگر با آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۲٫۰/۲۴ که در این صورت ما از شبکه های نوع bridge استفاده میکنیم.

نکته: شبکه های نوع bridge فقط بر روی یک ماشین مادر داکر قابلیت اجرا شدن دارند.

۳- overlay

این نوع شبکه در داکر مانند شبکه های bridge است با ین تفاوت که دیگر شما را محدود بخ یک هاست نمی کند و شما میتوانید subnet های خود را بین چند ماشین مادر داکر به اشتراک بگذارید. این نوع شبکه بیشتر در تکنولوژی های swarm و kubernetes مورد استفاده قرار میگیرد.

۴- custom network

در داکر زمانیکه هیچکدام از ۳ نوع بالای شبکه نیاز  شما را برای برقراری ارتباط برطر ف نکرد میتوانید یک شبکه مخصوص به خود طراحی کنید. بای این منظور از این نوع شبکه استفاده می کنیم.

توجه: شبکه های custom network در حال حاضر کارایی زیادی ندارند بهمین دلیل در آینده آن را در مقاله ای جداگانه توصیح خواهم داد.

برای خواندن آموزش docker compose به اینجا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *