تعریف ویرایشگر متن و ابزارها Device

ویرایشگرهای متن

 

بیشتر تنظیمات FreeBSD با ویرایش یک فایل انجام می‌شود . به همین دلیل آشنا بودن با یک ویرایشگر متن ایده خوبی به نظر می‌رسد . FreeBSD با تعداد کمی ویرایشگر متن بصورت پایه منتشر می‌شود . ولی تعداد زیادی هم بوسیله مخازن نرم افزاری آن در دسترس هستند.

 

یک ویرایشگر متن ساده برای یادگیری ee می‌باشد . برای اینکه به ee برویم می‌توانیم دستور ee را تایپ کنیم و اگر بخواهیم فایلی را با ee ویرایش کنیم می‌توانیم بصورت ee filename آن فایل را با ee  باز کنیم و آن را ویرایش کنیم. برای یادگیری کار با ee می‌‌‌‌توانیم از مواردی که در بالای صفحه توضیح داده است استفاده کنیم .

علاوه بر ee که یک ویرایشگر ساده است به همراه پایهFreeBSD یک ویرایشگر متن پیشرفته به نام vi هم عرضه می‌شود که به ما قدرت و سرعت بیشتری برایویرایش های طولانی در فایل‌های بزرگ را می‌دهد.

علاوه برای ویراشگرهای متنی که بصورت پیشفرض با FreeBSD ارائه می‌شوند ما می‌توانیم از ویرایشگرهای قدرتمند دیگر مانند emac و vim که هر دو با قابلیت های بسیار پیشرفته و توسط مخازن نرم افزاری FreeBSD ارائه می‌شود نیز استفاده کنیم.

نکته: ما با ویرایش فایل مربوط به تنظیمات shell سیستم می‌توانیم ویرایشگر محبوب خود را به عنوان ویرایشگر پیشفرض سیستم جایگزین کنیم.

 

ابزارها و نود ابزارها

 

یک ابزار یا device درواقع محلی است برای دسترسی و استفاده از سخت‌افزارهای متصل به سیستم, شامل دیسک‌ها , چاپگر‌ها , کارت‌های گرافیک و کیبرد. زمانی که FreeBSD بوت می‌شود هسته سیستم عامل همه ابزارهای متصل شده به سیستم را شناسایی میکند.

نکته: همیشه یک کپی از پیغام‌های هنگام بوت سیستم در مسیر /var/run/dmesg.boot ذخیره میشود.

 

هر ابزار یک نام ابزار و یک عدد دارد. برای مثال ada0 اولین هارد دیسم ساتای متصل شده به سیستم می‌باشد و همچنین kbd0 نشان دهنده کیبرد سیستم می‌باشد.

همه ابزارهای شناسایی شده در هنگام بوت سیستم باید در جایی قرار داده شوند تا سیستم و برنامه‌ها بتوانند از آن‌ها استفاده کنند . به محل قرار گیری فایل‌های مربوط به ابزارها, نود ابزار یا device node می‌گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *