آموزش ساختن Action در zabbix

در این پست به آموزش ساختن action ها در zabbix می پردازیم.

ابتدا اجازه بدید تعریفی از  Action داشته باشیم.

Action چیست ؟

اگر با ما همراه بوده باشید و مقالات قبلی ما را درباره zabbix خوانده باشید , ما یکی از دلایل انتخاب این سیستم را قابلیت انجام کارهای خاص در مواقع اضطراری معرفی کردیم. حال به معرفی همان قسمت می پردازیم .

Action دقیقا وظیفه اجرای همان کارهای خاص در مواقع اضطراری را دارد. مثلا زمانی که وب سرور از کار افتاد خود zabbix بتواند آن را به وضعیت اولیه برگرداند و سیستم را عادی کند.برای تعریف یک action ما دو مرحله کار  داریم

ابتدا سمت backend را مورد بررسی قرار میدهیم

برای اینکه zabbix بتواند یک فرمان یا  کار را بصورت خودکار انجام دهد ابتدا باید متد مانیتورینگی که استفاده میکنیم حتما agent خود zabbix باشد و همچنین باید در فایل تنظیمات agent باید گزینه زیر را برابر ۱ قرار دهیم.

EnableRemoteCommand=1

با رعایت کردن موارد بالا و انجام تنظیمات کار ما در backend تمام میشود و به مرحله دوم کارمان میرویم.

در قسمت دوم frontend را مورد بررسی قرار میدهیم

برای اینکه بتوانیم بک  actiion بسازیم ابتدا به منوی configuration ==> action میرویم و بر روی دکمه create action ال به صفحه ساختن یک action وارد شویم.

zabbix_actionدر صفحه جدیدی که باز شد ۳ تب داریم که به توضیح هر یک می پردازیم.

Action:

در این قسمت باید نام action و همچنین triggerی که میخواهیم در صورت اینکه محقق شد این action اجرا شود را انتخاب کنیم .

zabbix_actionOperation:

در این تب باید کاری را که بعد از اتفاق افتادن trigger زبیکس باید انجام دهد را مشخص کنیم .

zabbix_action برای این منظور روی روی دکمه new در زیر قسمت Operations کیلیک میکنیم و در قسمت باز شده به تنظیمات مروبطه می پردازیم.

 در این فسمت ابتدا باید operation type را مشخص کنیم که دو حالت دارد یا اینکه یک پیام ارسال می کند و یا اینکه یک دستور اجرا میکند . با توجه به نیازمان حالت مورد نظر را اننخاب میکنیم و نام کاربر و hostی که باید آن دستور روی آن اجرا شود را ست مکنیم و اگر در حالت ارسال پیام باشیم نام کاربر و نوع مدیا که با آن پیام ارسال میشود را انتخاب میکنیم و بعد از اینکه تنظیماتمان تمام شد دکمه Add کم رنگ را میزنیم تا Oprations ما اضافه شود و برای ذخیره شدن کل Operation دکمه Add پر رنگ را میزنیم.

zabbix_actionRecovery Action:

این تب بعد از اینکه خطای ایجاد شده برطرف شد کاربرد دارد. مثلا شما می خواهید بعد از اینکه خطا برطرف شد یک عملیات مخصوص اجرا شود یا یک پیام ارسال شود , می توانید از این قسمت به تنظیم این مورد بپردازید.

تنظیمات این قسمت دقیقا مانند قسمت Opration است و هیچ فرقی نمی کند, برای همین از تکرار آن خود داری میکنیم.

zabbix_actionشاید در ابتدا تنظیمات action برای شما سخت و غیر معمول بیاید ولی با ساختن چند action براحتی می توانید بر این بخش تسلط پیدا کنید.

نکته: برای دیدن ویدیو آموزش ساختن action در زبیکس به اینجا مراجعه کنید.

در پست بعدی به تعریف maintenance در zabbix می پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *